طراحی و ساخت آپارتمان های مسکونی

در ساخت آپارتمان باید به نکات بسیار زیادی توجه کرد، زیرا ساختمان ها و آپارتمان ها دارای تعداد واحد های غیر مشخص، متراژ و طراحی متفاوت می باشند.  امروزه با افزایش جمعیت و گران شدن زمین و کمبود فضای لازم برای ساخت آپارتمان، طراحی آپارتمان کوچک و نقشه کشی مربوط به آن یک چالش محسوب می شود  که طراح می تواند با استفاده از تجارب و علم خود، میتواند  به بهترین نحو از تمامی بخش های کوچک زمین در ساخت آپارتمان استفاده کند و بهترین شکل ممکن را از تمامی محدودیت های پیش رو ایجاد کنند و از تمامی فضا در ساخت و طراحی آپارتمان استفاده نمایند.  تمامی استانداردهای لازم برای ساخت و ساز آپارتمان را رعایت کرده و مناسب ترین و مطلوب ترین آپارتمان را با کمترین هزینه به کارفرمایان خویش ارائه دهند.

 

انواع آپارتمان های مسکونی

انواع آپارتمان های مسکونی را می توان در چهار دسته ی زیر تقسیم بندی کرد.

  • ۱.آپارتمان باغ ((Garden apartment
  • ۲.آپارتمان های توده ای ((In fill apartment
  • ۳. آپارتمان های تراسه ( تراس سراسری) (Teressed apartment)
  • ۴.آپارتمان های بلند مرتبه(برج) (High rise apartment)

طراحی پلان آپارتمان مسکونی

جانمایی پله و پله فرار در آپارتمان ها

در طراحی پلان خانه اولین اقدام و مهم ترین آن جانمایی باکس پله و آسانسور است و باید به گونه ای در پلان قرار گیرد که بیشترین فضا و بهترین تقسم بندی را برای واحد های ما ایجاد کند.(که معمولا پله ها در مرکز پلان قرار می گیرد.) 

مطابق مقررات ملی در آپارتمان هایی که کف آخرین طبقه ی آن از گذر شهری بیش از ۱۵ متر باشد نیازمند پله فرار (دو دسترسی پله) است. طراحی آپارتمان و راه پله ها باید بر طبق اصول و ضوابط خاصی انجام شود. ساخت مجتمع مسکونی ارتفاع مناسب هر پله و همچنین طول مناسب آن باید کاملا استاندارد باشد و فضای لازم برای رفت و آمد ساکنین آپارتمان را ایجاد کند.

طراحی پلان واحد مسکونی

طراحی پلان آپارتمان با توجه نیازها و خواسته های کارفرما در هر آپارتمان مسکونی ای شامل دو نوع فضا، فضای عمومی(مشاعات ساختمان) و خصوصی(اختصاصی ساکنین) هستند. که فضاهای عمومی یا مشاعات ساختمان شامل : لابی ساختمان-ورودی ساختمان-فضاهای ورزشی مانند استخر و …- پشت بام – محوطه – راهرو و باغچه و فضاهای آسانسور و پله و…. هستند که این فضاها بیشتر در طبقات همکف و زیرزمین قرار دارند.

فضاهای اختصاصی خانه شامل فضاهای : هال و پذیرایی، آشپزخانه، بالکن ، اتاق خواب ها و… است که مختص خود ساکنین واحد است.

در طراحی پلان واحدهای آپارتمان باید به حوزه بندی های  هر واحد و تفکیک کردن فضاهی عمومی و خصوصی توجه کرد که به طور کلی حوزه های هر خانه شامل حوزه عمومی-حوزه خصوصی-حوزه خانوادگی-حوزه خدماتی تقسیم می شوند. که طراحی پلان واحد های آپارتمان بر مبنای تقسیم بندی واحدهای آپارتمان هستند. به طور کلی به تعدادی از فضاهای خانه که با یکدیگر وابستگی معماری دارند یک حوزه و یا عرصه می گویند.

  • در ساختن ساختمان باید الزامات مرتبط با شکل و ویژگی های محیط را مدنظر قرار گیرد.
  •  عملکرد فرهنگی ساختمان همچون مفاهیمی چون زیبایی شناسی ، کیفیت معمارانه، طراحی شهری، برنامه ریزی و عوامل محیطی را باید مورد توجه قرار گیرد. 
  • مطابق با نیازهای اجتماعی و فرهنگی انسانها آپارتمان مسکونی طراحی کرد. 
  • در طراحی باید نور و فضاها مورد توجه باشد. 
  • فرم و شکل فضاها باید طوری باشد که باعث سرزندگی و شادابی گردد . 
  • فضای داخل بناها به نحوی باشد که از آلودگی صوتی جلوگیری کند

    چرا پایاپندار؟

    طراحان پایاپندار  علاوه بر جنبه های کمی در امر مسکن به ویژگیها و نیازهای کیفی استفاده کنندگان نیز می اندیشند. افزایش و ارتقاء سطح کیفی در امر مسکن، درنظر گرفتن نیازها، ویژگی ها و سلایق استفاده کننده، مشارکت دادن کاربران در امر طراحی، نه تنها موجب بهبود سطح زندگی استفاده کننده در بعد فیزیکی و کالبدی خواهد شد، بلکه تامین این نیاز باعث ایجاد رضایتمندی و آرامش در اعضای استفاده کننده از مسکن در درجه اول و جامعه در درجه دوم نیز خواهد گردید.

    این امر موجبات بسط تعاملات اجتماعی را فراهم می آورد. دوری از انزوا را بدنبال دارد و احساس شادمانی و با هم را ایجاد می کند. انعطاف پذیری ، ویژگی هاي زيادي چون استفاده چند عملکردي از فضا , حفظ فضاهاي موجود و تطبیق آن با نیاز هاي جديد زندگی , تغییر اندازه و ترکیب فضاها براي استفاده هاي جديد كاهش و افزایش فضاها با تغيير مساحت ساختمان و غیره را شامل می شود و در نظر گرفتن این زیر معیار در معماری باعث ایجاد آرامش و نشاط در ساکنان و کاربران آپارتمان های مسکونی می شود، که هدف اصلی ما در پایاپندار است.
www.payapendar.com

جهت مشاوره با مهندسین مشاور پایا پندار تماس بگیرید

نمودار گردش کار صدور پروانه ساختمانی

جهت شروع روند طراحی تا ساخت یک آپارتمان، دانستن مراحل اخذ پروانه ساختمانی برای مالکان مفید و برای طراحان لازم و ضروری می باشد.

مالکان پس از خرید زمین و تصمیم گیری برای ساخت آن به یکی از دفتار خدمات منطقه ی ملک خود مراجعه میکنند. پس از تشکیل پرونده، دفتر خدمات منطقه زمانی برای بازدید تعیین کرده و مامور بازدید به محل ملک اعزام میشود. پس از برداشت مامور بازدید، پرونده به واحد های طرح تفصیلی و و واحد بر و کف ارجاع داده میشود. در صورتی که ملک مورد نظر بیش از 500 متر مربع مساحت داشته باشد، پرونده به واحد فضای سبز ارجاع داده میشود.

پس از طی شدن این مراحل، در صورتی که زمین خلاف نداتشه باشد، دستور نقشه صادر میشود وبرای مالک ارسال و یا چاپ میگردد. مالک با مراجعه به یک دفتر مهندسین مشاور و یا یک مهندس معمار حاذق، دستور نقشه را در اختیار او میگذارد و پروسه طراحی آغاز میگردد.

پس از طراحی فاز 1 نقشه ی طراحی شده در دفتر مهندسین مشاور آپلود میشود و و توسط دفتر خدمات چک میگردد.  در بعضی از موارد ، نقشه برای دریافت رای شورا فرستاده میشود تا درباره برخی مسایل طراحی در شرایط خاص زمین تصمیم گیری شود.

در صورت تائید شدن نقشه ها در منطقه و دفتر خدمات برای فضای سبز و آتش نشانی فرستاده میشود و پس از دریافت تاییدیه این دو اورگان، به بخش عوارض صدور پروانه فرستاده میشود.

نمودار گردش کار صدور پروانه ساختمانی
نمودار گردش کار صدور پروانه ساختمانی
www.payapendar.com

جهت مشاوره با مهندسین مشاور پایا پندار تماس بگیرید

جهت مشاوره میتوانید با ما تماس بگیرید و یا با پر کردن فرم زیر،  در اولین فرصت مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.

فرم درخواست مشاوره آپارتمان مسکونی